Plantehold
Igennem planteholdsforløbet lærte vi om hvordan det er
at skulle passe og pleje en køkkenhave. I vores gruppe havde 2 af medlemmerne ikke
rigtig nogen erfaring og den tredje havde prøvet lidt derhjemmefra i forvejen,
men ikke rigtig med noget held. Vi havde fokus på hvordan man kunne bruge sådan
et forløb i både skolen i forhold til natur teknik og i SFO’en. Det vi havde
snakket om, var at få børnene til at være med i sådan et projekt og vise/lære
dem, hvor noget mad kommer fra og få et kendskab til hvordan man kan passe sådan
en køkkenhave. Derefter når det var færdigt med at gro, så ville man kunne
sammenligne forskelle på det man har høstet og mulighed for at kunne smage det.
Vi lærte igennem denne proces at det kræver rigtig meget arbejde og pasning, så
vores køkkenhave lykkedes ikke for os, men læringen igennem dette var at vi
lærte noget nyt og reflekterede over hvad vi kunne gøre anderledes til en anden gang.
Selve oplevelsen med ikke at have fået noget, har ikke været en øv oplevelse,
men en oplevelse. Det vi kunne have gjort anderledes var, at vi kunne have sat os
mere ind i hvilke planter der ville være bedst at sætte sammen, og have været mere
præcise med hvor langt de skulle plantes ned.
Alt i alt, så endte vores højbed med kun at få ukrudt, men det var også en
oplevelse i sig selv. Vi er ikke blevet skræmt af denne oplevelse og er noget som vi godt kunne finde på at lave igen, enten derhjemme eller i praktikken.
Billederne er fra de 2 højbede som vi havde, og det man kan se har groet bedst er ukrudtet og der er også kommet en blomst som hedder marguerit
Ingen kommentarer:
Send en kommentar